ورق چیست؟ کدام نوع از آن بهتر است؟

تسمه آهنی

تسمه آهنی


ورق چیست؟ کدام نوع از آن بهتر است؟

ورق از فلزات آهنی و غیر آهنی مانند فولادهای ضد زنگ، فولاد ساختمانی یا آلیاژهایی مثل برنج، مس، آلومینیوم و غیره ساخته می شود. محصولات به صورت ورقی تولید و و در بازار عرضه می شوند. هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد و براساس نوع ساختار و فیزیک، هر کدام در حوزه های متنوعی استفاده می شود که این محصولات انواع متفاوتی دارند. مثل:

گالوانیزه: که سطح آن با فلز روی پوشش داده شده است.
رنگی: سطح آن ها با رنگ های مختلف زینت داده شده است.
سیاه: روی آن صیقل کاری انجام نشده و اکسید سطح آن را پوشانده است.
آجدار: این نوع از محصول حاصل شکل دهی مدل های ST37 و ST52 است و سطح آن آجدار می باشد.
اسیدشویی: مشابه نام آن، فلزی که وارد استخر اسید شده و ناخالصی های آن حذف می گردد.
فولادی: محصولی که از جنس فولاد تهیه شده است.
کرکره: از ابتدایی ترین نوع می باشد و برای سقف شیروانی و چنین مواردی کاربردی است.
روغنی: ورق سیاه با حذف ناخالصی و روش نورد سرد به روغنی تبدیل می شود.

این محصولات در اندازه ها و ضخامت های متفاوت در بازار عرضه می شوند. و ضخامت آن ها در سه سطح نازک، متوسط و ضخیم تقسیم می شود. نوع نازک ضخامتی ۰.۱ تا ۲.۷۵ میلی متر، نوع متوسط ضخامتی حدود تا ۴.۷۵ میلی متر و نوع ضخیم ضخامت ۵ میلی تری به بالا دارد.

این محصولات از لحاظ سطح نیز تنوع دارند و در انواع آج دار، صاف، خش دار و غیره ارائه می شوند. کاربرد این محصولات در صنایع نیز متنوع است به عنوان مثال در موارد زیر مورد استفاده قرار می گیرند:

خودروسازی و صنایع حمل و نقلی، ساخت سطح های فلزی، تانکر سازی،صنایع دریایی و کشتی سازی، انواع سازه های هوایی و هواپیماسازی، لوازم خانگی، ساخت مخازن و غیره.

مقایسه کلی دو محصول

تسمه آهنی در جاهایی که مقاومت و استحکام بالا نیاز باشد استفاده می شود.
هر دو محصول به روش نورد کاری تولید می شوند.
تسمه و ورق هر دو محصول گوناگون هستند.
تسمه آهنی در ساختمان سازی و ورق در صنایع کاربرد دارد.
اندازه و ضخامت های هر دو محصول مختلف هستند.
هر دو محصول از جنس فلزهای آهنی و غیر آهنی تهیه و عرضه می شوند.

تسمه آلیاژی چیست؟

کاربرد تسمه در صنعت و ساختمان سازی

تسمه در جنس های مختلفی مانند آهن، فولاد، آلومینیوم، آلیاژی، گالوانیزه و غیره تولید می شود. برای جاهایی که استحکام بالا و مقاومت مهم است، نوع فلزی استفاده می شود. این محصول در بسته بندی صنایع گوناگونی مثل ترابری، پروفیل، صنایع فلزی، شیشه، چوب، MDF، کارخانجات تولیدی، موزاییک و غیره کاربرد دارد. گریتینگ یکی از محصولات پرکاربرد و نوعی شبکه فولادی می باشد.

این محصول ویژگی های خاصی مانند مقاومت بسیار بالا، زیبایی ظاهری، قیمت پایین تر نسبت به محصولات مشابه خود، امکان عبور هوا و نور و غیره دارد که آن را به مطلوب ترین گزینه ها برای استفاده در موارد ساختمانی و صنعتی تبدیل کرده است. این محصول در مواردی که به مقاومت بالا نیاز است، مورد استفاده قرار می گیرد مانند:

پله های کارخانجات
پله سازی در ساختمان ها
پوشش کف
و غیره

چهار پهلو چه کاربردی دارد؟

جمع بندی

با مطالعه این مقاله دریافتیم که تسمه برشی از سطح مقطع فلزی است. تسمه به صورت برش هایی صاف و یکسان است که روی ورق شکل داده می شود. این محصول به دسته های مختلفی تقسیم می شود که مهم ترین و پر کاربرد ترین آن ها نوع آهنی است. ورق از فلزات آهنی و غیر آهنی مانند فولادهای ضد زنگ، فولاد ساختمانی یا آلیاژهایی مثل برنج، مس، آلومینیوم و غیره ساخته می شود. هر کدام ویژگی های خاص خود را دارد و براساس نوع ساختار و فیزیک، هر کدام در حوزه های متنوعی استفاده می شود که این محصولات انواع متفاوتی دارند.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *