ریل قطاری

ریل قطاری


حمل و نقل ریلی چیست؟

 

حمل و نقل ریلی همان‌طور که از نامش پیداست، به جابه‌جایی کالا و افراد از طریق خطوط راه‌آهن اشاره دارد. وسیله نقلیه در این روش قطار است. از این روش برای جابه‌جایی محموله‌ها در اندازه‌های مختلف و به‌ منظور واردات یا صادرات هم استفاده می‌شود و در کنار سایر روش‌های حمل و نقل، متقاضیان خاص خود را دارد. یکی از مهم‌ترین، رایج‌ترین و مقرون‌به‌صرفه‌ترین روش‌های حمل و جابه‌جایی کالا در مسافت‌های طولانی و همچنین کوتاه به شمار می‌رود. اگر شما هم در بحث واردات و صادرات فعالیت دارید و یا به هر دلیلی می‌خواهید محموله‌ای را جابه‌جا کنید، بهتر است با این موضوع آشنایی بیشتری داشته باشید؛ بنابراین، ادامه مطلب را دنبال کنید تا اطلاعات مفیدی را در مورد حمل و نقل از طریق راه‌آهن در اختیار شما قرار دهیم.

تعریف حمل و نقل ریلی

حمل و نقل از طریق خطوط ریلی به روشی اشاره دارد که در آن کالاها با قطارهای باری جابه‌جا می‌شوند. این روش سریع، مقرون‌به‌صرفه و ایمن است و به همین دلایل هم افراد عادی، شرکت‌های باربری، شرکت‌های واردات و صادرات و… از آن استفاده می‌کنند.

راه‌آهن در واقع یک سیستم حمل ‌و نقل ساخته شده با ریل‌های فلزی است. این سیستم به قطارها اجازه می‌دهد تا روی ریل‌ها حرکت کنند و کالاها و مسافران را به مقصد برسانند.

حمل و نقل بین المللی ریلی یکی از قدیمی‌ترین روش‌ها است که برای جابه‌جایی کالاهای حجیم در مسافت‌های طولانی کاربرد زیادی دارد. برای بهره‌مندی از خدمات جابه‌جایی ریلی می‌توانید با شرکت ریل ایران در تماس باشید. این شرکت انواع روش‌های حمل و نقل را به شما ارائه می‌دهد و می‌توانید از خدمات آن استفاده کنید.

ریل صنعتی چیست؟

انواع حمل و نقل از طریق خطوط ریلی

راه‌آهن‌ها و خطوط ریلی انواع مختلفی داشته که هر کدام از آن‌ها، ویژگی‌های خاص خودشان را دارند. وقتی این روش حمل و نقل را انتخاب می‌کنید، معمولاً شرکت ارائه‌دهنده خدمات، بهترین نوع خطوط را برای حمل و نقل کالای شما انتخاب می‌کند. در ادامه انواع خطوط ریلی را به شما معرفی می‌کنیم:

مترو (Metro rail)

این سیستم حمل و نقل یک راه‌ آهن زیر زمینی در شهرها است. این روش معمولاً درون‌شهری است و به خارج از شهرها ارتباط ندارد. همچنین از این طریق فقط امکان جابه‌جایی مسافر وجود دارد و نمی‌توان محموله‌ها را با آن جابه‌جا کرد.

میلک ران (Milk run)

این روش حمل و نقل برای کالا و مسافر کاربرد دارد. فرق این روش با روش‌های دیگر این است که قطار، قبل از رسیدن به مقصد اصلی در چند نقطه توقف خواهد داشت.

مونو ریل (Mono rail)

این سیستم ساده‌ترین روش حمل و نقل ریلی است که قطار روی یک ریل فلزی حرکت می‌کند و تا مقصد می‌رود.

ریل کابلی (Cable rail)

در این نوع سیستم حمل و نقل، عموماً قطار را به یک کابل متصل می‌کنند. این کابل می‌تواند قطار را روی مسیر شیب‌دار مانند کوه بالا بکشد.

ریل روی زمین (Overground rail)

در این حالت قطار به‌ جای تونل‌های زیرزمینی، روی سطح زمین حرکت می‌کند. از این روش می‌توان برای جابه‌جایی محموله‌های سنگین و حجیم استفاده کرد.

قطار باری (Freight train)

این نوع قطار فقط محموله‌های مختلف را جابه‌جا می‌کند و امکان حمل مسافران را ندارد.

 

قطار قایقی (Boat train)

این قطار مسافران و یا محموله‌ها را به بنادر حمل می‌کند. در بندر می‌توان محموله‌ها را بر روی کشتی بارگیری کرد و به مقصد فرستاد.

راه‌ آهن بین‌ شهری (Inter-city rail)

این سیستم ریلی، بین شهرهای بزرگ کشیده شده و سرعت زیادی هم در حمل و نقل دارد. همچنین قطار در این نوع روش هیچ توقفی در شهرهای کوچک نخواهد داشت.

حمل و نقل ریلی بین المللی، تنها در مواردی کاربرد دارد که بین دو کشور با مرز مشترک، خطوط راه‌آهن وجود داشته باشد. در غیر این صورت، باید محموله‌ها را به بنادر برد و از آنجا به‌ وسیله کشتی به مقصد رساند. در ادامه مزایا و معایب این روش حمل و نقل را برای شما بیان می‌کنیم.

مزایای حمل و نقل به روش ریلی

حمل و نقل کالا و یا مسافر از طریق خطوط ریلی مزایای زیای دارد. شرکت‌های واردات و صادرات زیادی هم از این روش برای جابه‌جایی کالا و محصولات استفاده می‌کنند. در ادامه این مزایا را برای شما بیان می‌کنیم:

حمل و نقل ریلی ایمنی بیشتری نسبت به حمل و نقل هوایی و یا جاده‌ ای دارد.
امکان حمل و جابه‌جایی محموله‌های سنگین و حجیم از طریق راه‌آهن وجود دارد.
قطارها معمولاً تأخیر و معطلی ندارند و عملیات جابه‌جایی سریع انجام می‌شود.
این روش برای جابه‌جایی زغال‌سنگ و سنگ‌آهن بین معادن و کارخانه‌ها بسیار مناسب است.
دسترسی به راه‌آهن‌ها تقریباً راحت است.
خطوط ریلی معمولاً در مسیرهای صعب‌العبور هم وجود دارند و به‌ راحتی از این مسیرها عبور می‌کنند.
این روش آلودگی‌های کمی برای محیط‌ زیست دارد و از این نظر بسیار کارآمد است.
شاید حمل و نقل با قطار ارزانترین روش حمل و نقل نباشد، اما هزینه آن کاملاً مقرون‌به‌صرفه است.

معایب حمل و نقل به روش ریلی

حمل و نقل از طریق خطوط راه‌آهن مزیت‌های زیادی دارد، اما این مزیت‌ها دلیل بر نداشتن عیوب نیستند. در ادامه، معایب حمل و نقل ریلی را برای شما آورده‌ایم:

هزینه‌های ساخت‌وساز، تعمیر و نگهداری و هزینه‌های عملیاتی راه‌آهن‌ها زیاد است.
اگر محموله‌های شما کم باشند و برای مسافت‌های کوتاه بخواهید از روش حمل و نقل بین المللی ریلی استفاده کنید، هزینه‌ها زیاد می‌شوند.
حمل و نقل از طریق راه‌آهن نسبت به سایر روش‌ها، تقریباً کند است.
امکان ارائه خدمات به‌صورت درب‌ به‌ درب در این روش وجود ندارد. به همین دلیل در پایانه‌های راه‌آهن، باید محموله‌ها را با کامیون و تریلر به مقصد نهایی رساند.
بارهای خیلی حجیم را نمی‌توان با قطار جابه‌جا کرد. محموله‌ها باید با ابعاد قطار مطابقت داشته باشند. فقط محموله‌هایی با حدود ۳ متر عرض را می‌توان با این وسیله جابه‌جا نمود.

هزینه حمل و نقل به روش ریلی چگونه محاسبه می‌شود؟

هزینه حمل و نقل ریلی خیلی گران نیست، اما به عوامل مختلفی بستگی دارد. عواملی همچون وزن و نوع محموله، نوع خطوط ریلی، فاصله مبدأ تا مقصد و… در تعیین هزینه نقش دارند.

هرچه فاصله مبدأ تا مقصد بیشتر باشد و محموله وزن بیشتری داشته باشد، هزینه حمل آن هم افزایش خواهد یافت. امکان بیمه‌ کردن کالاها نیز در این روش وجود دارد تا بتوان خسارات احتمالی را جبران کرد. در صورت بیمه‌ کردن محموله، هزینه آن هم به هزینه حمل اضافه خواهد شد. اگر در مورد هزینه‌ها سؤالی دارید، می‌توانید با شرکت ریل ایران  تماس بگیرید.

ریل جرثقیل سقفی چیست؟

کلام آخر

حمل و نقل ریلی یکی از روش‌های جابه‌جایی محموله و بارهای معمولی و تجاری است. این روش ایمن و نسبتاً سریع است؛ زیرا تأخیر ندارد. هزینه جابه‌جایی محموله‌ها هم در این روش مقرون‌به‌صرفه می‌باشد. برای دریافت خدمات ریلی می‌توانید با کارشناسان شرکت ریل ایران در ارتباط باشید. هرچند ریل ایران بزرگترین شرکت حمل و نقل بین ریلی المللی نیست، اما درصد بالایی از رضایت مشتریان را به خود اختصاص می‌دهد و خدمات حمل و نقل خطوط ریلی را به بهترین شکل ممکن به شما ارائه می‌دهد.

سؤالات متداول

حمل و نقل ریلی از چه طریقی انجام می‌شود؟

این روش حمل و نقل به‌وسیله قطار و بر روی خطوط ریلی راه‌آهن‌ها انجام می‌شود.

آیا امکان حمل بار با قطار وجود دارد؟

بله، قطارهای باری به همین منظور ساخته شده‌اند تا بتواند محموله‌ها را به مقاصدشان حمل کنند.

هزینه حمل و نقل از طریق خطوط ریلی چقدر است؟

هزینه این روش حمل و نقل چندان گران نیست، اما به عواملی مانند فاصله مبدأ تا مقصد بستگی دارد.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *