تفاوت تسمه فلزی و ورق آهن

تسمه آهنی

تسمه آهنی


تفاوت تسمه فلزی و ورق آهن

شاید در نگاه اول و به ظاهر، ورق آهن و تسمه فلزی شباهت هایی به هم داشته باشند. اما ورق فلزی معمولاً ابعاد بزرگتری دارد. همچنین ورق فلزی اغلب برای صنایع تولیدی و ساختمانی کاربرد دارند. در صورتی که تسمه دامنه کاربرد گسترده تری دارد.
قابلیت تحمل فشار و وزن تسمه فلزی به گونه ایی است که برای نگه داشتن اجسام و وسایل کاربرد دارد. در حالی که ورق فولادی نظیر ورق st37 و st52 اغلب برای امور تولیدی و ساختمانی استفاده می شوند.

تسمه آلیاژی چیست؟

انواع تسمه با توجه به نوع متریال و کاربرد

تسمه ها از متریال های گوناگونی ساخته می شوند که هر کدام برای کاربرد خاص استفاده می شود، از جمله رایج ترین تسمه موجود در بازار آهن می توان به موارد زیر اشاره کرد:

تسمه کربن استیل ( تسمه St37 و St52 )

بدون شک رایج ترین و مقرون به صرفه ترین انواع تسمه فلزی ، تسمه کربن استیل هستند. استاندارد بودن، شکل پذیری و انعطاف بالا در کنار مقاومت مناسب از ویژگی های اصلی این نوع تسمه فلزی است. تسمه فلزی st37 و st52 برای مصارف ساختمانی، صنایع نفت و گاز ،ماشین سازی ،لوازم خانگی و … کاربرد دارند.

تسمه استنلس استیل (SS304)

تسمه استنلس استیل ( stainless steel 304 flat bar ) یکی از رایج ترین و مقرون به صرفه ترین انواع تسمه فلزی استیل، تسمه استیل ۳۰۴ است. استاندارد بودن، شکل پذیری بالا در کنار مقاومت در برابر خوردگی از ویژگی های اصلی این نوع تسمه فلزی است. تسمه استیل ۳۰۴ برای مصارف ساختمانی، صنایع نفت و گاز، کشتی سازی و صنایع غذایی کاربرد دارد.

تسمه استنلس استیل (SS316)

تسمه استیل ۳۱۶ مقاومت بسیار خوبی داشته و برای شرایط مختلف آب و هوایی قابل استفاده است. مقاومت خوبی در برابر زنگ زدگی و خوردگی داشته و تحت دمای بسیار بالایی در کوره ها ساخته می شوند. تسمه استیل ۳۱۶ علاوه بر استفاده های رایج برای تجهیزات شیمیایی و سازه های دریایی نیز انتخاب خوبی است.

ویژگی ها و مشخصات فنی تسمه فلزی

اگر نگاهی به جدول استاندارد تسمه فلزی بیندازید، فاکتورهای مختلفی را مشاهده می کند. ضخامت و ابعاد تسمه فلزی از مهمترین فاکتورهای مؤثر بر مشخصات فنی است. امروزه تسمه ها در ضخامت های بسیار کوچک و نسبتاً بزرگ تولید می شود.
فولاد استفاده شده معمولاً از نوع st37 بوده و انعطاف پذیری خوبی را برای تسمه فلزی به ارمغان می آورد. سطح صاف و طول بلند از دیگر ویژگی های بارز تسمه فولادی محسوب می شود. این طول معمولاً بر حسب نیاز و به سفارش مشتری تعیین می گردد.
وزن تسمه نیز یکی دیگر از پارامترهای کلیدی در ویژگی ها و مشخصات فنی تسمه است. تسمه فلزی سبک اغلب برای کارهای صنعتی رایج کاربرد دارد. تسمه با وزن بیشتر نیز برای کارهای سنگین تر مورد استفاده قرار می گیرد.

انواع تسمه فلزی از لحاظ ظاهر و روش ساخت

همانطور که اشاره شد، تسمه فولادی یا همان تسمه فلزی کاربردهای بسیار زیادی دارد. از این رو، این پروفیل فولادی پرکاربرد در انواع مختلفی تولید و عرضه می شود. در ادامه با مهمترین انواع تسمه فلزی آشنا خواهیم شد.

تسمه ماشین کاری

تسمه ماشین کاری را می توان یکی از پرکاربردترین انواع تسمه فلزی به شمار آورد. این نوع تسمه فلزی از ورق فابریک و به صورت یکدست ساخته می شود. استفاده از ماشین آلات در فرآیند تهیه سبب شده تا لبه هایی صاف و کیفیت خوبی داشته باشد. این نوع تسمه ها معمولاً در عرض خاص (اغلب زیر ۱ متر)، ضخامت مختلف و به صورت دسته های ۶ متری عرضه می شوند.

تسمه فابریک

برای ساخت و تولید تسمه فلزی فابریک، لازم است تا شمش های فولادی ذوب شوند. سپس در قالب های مخصوص ریخته شده و تسمه هایی با طول بسیار بلند ساخته شود. فرآیند تولید تسمه فابریک شباهت زیادی به ورق فابریک داشته و طول بلند از مهمترین مشخصه های آن هاست.

تسمه نوردی

این تسمه با نورد شمش فولادی و در کارخانه های تولید پروفیل فولادی ساخته می شود. مقاومت و استحکام خوب آن ها سبب استفاده در انواع صنایع ساختمانی و صنعتی شده است. امکان تولید تسمه نورد در ابعاد دلخواه وجود دارد. البته جوش پذیری تسمه فلزی نورد شده چندان مطلوب نبوده و به عنوان محدودیت آن به شمار می رود.

تسمه ترانس

تسمه ترانس معمولاً از سایر تسمه فلزی ساخته می شود. فرآیند تولیدی خاص و نسبتاً پیچیده ای دارد. نیازمند تکنولوژی های دقیق و ماشین های صنعتی ویژه برای طراحی در ضخامت های بسیار دقیق می باشد. این نوع تسمه ها را می توان مرغوب ترین نوع تسمه فلزی به شمار آورد. تسمه ترانس معمولاً برای کاربردهای بسیار حساس و دقیق مورد استفاده قرار می گیرد.

چهار پهلو چه کاربردی دارد؟

تفاوت تسمه ماشین کاری و نوردی و فابریک

تسمه ماشین کاری از ورق برید میده می شود که با توجه به نوع ورق متفاوت می باشد برای مثال تسمه st37 به صورت دقیق فقط در تسمه ماشین کاری ساخته می شود. تسمه ماشین کاری تمیز ترین و صاف ترین تسمه می باشد.

تسمه فابریک از شمش تهیه می شود که با توجه به شمش جس تسمه متفاوت می باشد. تسمه فابریک مقداری از تسمه ماشین کاری ناصاف تر می باشد.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *