ریل چنگالی؛ یک قطعه مکمل برای انواع بست چنگالی

بست ریل

بست ریل


ریل چنگالی؛ یک قطعه مکمل برای انواع بست چنگالی

ریل بست چنگالی یکی از اساسی ترین قطعاتی است که در شبکه های پشتیبانی لوله ها و کابل های برق مورد استفاده قرار می گیرد. کاربرد مهم این قطعات پایدار نگه داشتن لوله ها و کابل های برق در ارتفاعات سازه می باشد. شما می توانید ریل بست چنگالی را هم به دیوار و هم به سطوح سقف متصل کنید.

البته برای ایجاد شبکه های پشتیبانی و حمایتی لوله و کابل برق علاوه بر این ریل ها به قطعات مکمل دیگری نیز احتیاج دارید که در ادامه مقاله شرح مفصلی را در این مورد ارائه می دهیم. پس جهت آشنایی کامل با ریل های بست چنگالی به ادامه مقاله توجه فرمایید.

خمکاری دقیق ریل چنگالی

ریل چنگالی برای آنکه بتواند چندین بست را در داخل خود جای دهد باید توسط دستگاه‌ها و تجهیزات صنعتی خمکاری شود. به عنوان مثال زمانی که بست های چنگالی برای نصب در داخل ریل آماده می‌شوند زمانی می‌توانند در محل خود کاملاً قفل شوند که شیارها و لبه‌های ریل به طور کامل بر روی پایه بست‌ها قرار بگیرد. این ویژگی مهم وقتی محقق خواهد شد که ریل سی چنل به طور دقیق خمکاری شده باشد. طبق استانداردهای تعریف شده برای هر ریل سی چنل ۶ خم در نظر گرفته خواهد شد. با انجام خمکاری استاندارد عملاً طراحی و ساخت قطعه به پایان می‌رسد و می‌توان آن را در داخل شبکه لوله کشی برق مورد استفاده قرار داد.

به جهت آلیاژ فولادی بسیار مرغوب و پر تراکمی که برای ساخت ریل بست چنگالی استفاده شده است در مراحل خمکاری هیچگونه آسیبی از قبیل شکستگی و ترک در بدنه فلز ایجاد نخواهد شد. البته دستگاه‌ها و ابزارهای هیدرولیک مراحل خمکاری ورق گالوانیزه را انجام می‌دهند. لذا هم از لحاظ دقت و ظرافت خم در بالاترین سطح قرار دارند و هم اینکه محصول نهایی یا ریل چنگالی بدون کوچک‌ترین عیب ساختاری آماده سازی خواهد شد.

پد ریل چیست؟

نوع متریال ساخت و مشخصات فنی ریل بست چنگالی

با توجه به نقش کلیدی ریل بست چنگالی در حمایت از لوله ها و کابل های برق حتماً باید از آلیاژ های بسیار سخت و با چگالی بالا ساخته شوند. به عنوان مثال نمی توان ریل بست چنگالی را از متریال آلومینیومی یا برنجی ساخت چرا که این گونه فلزات جزو متریال های نرم تر نسبت به فولاد می باشند.

در نتیجه ریل بست چنگالی برای آنکه بتواند به پایداری و افزایش ایمنی شبکه کابل کشی کمک کند حتماً باید از استیل گالوانیزه طراحی و ساخته شوند. نوع فرایند پوشش دهی ریل بست ها گالوانیزه گرم می باشد. این نوع متد مقاوم سازی در حال حاضر جزو بهترین اقداماتی است که می‌توان برای یک فلز انجام داد تا عملا در برابر زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و تغییر رنگ مقاوم باشد.

قسمت سطح مقطع یا کف ریل های سی چنل چندین پانچ یا سوراخ قرار دارد. این پانچ ها با این هدف ایجاد شدند که شما بتوانید عملیات اتصال یا نصب ریل به سطوح دیوار یا سقف را انجام دهید. البته این پانچ ها کاربردهای دیگری مانند عبور دادن رادهای گالوانیزه برای ایجاد ساپورت های آویز دارند.

ابعاد ساختاری آنها معمولاً در اندازه های ۴۱*۴۱ میلی متر می باشد که معرف عرض و ارتفاع آن است. طول شاخه ریل بست چنگالی می‌تواند در اندازه های یک متری و حداکثر سه متری نیز باشد. این متراژ به گونه ای در نظر گرفته می شود که شما هیچ مشکلی برای حمل و نقل نداشته باشید. البته امکان کات کردن یا بریدن این ریل ها وجود دارد و شما می توانید متناسب با پروژه خود اندازه های مختلفی از این قطعات را استفاده کنید.

نحوه گالوانیزه کردن ورق های فولادی

شاید برای بسیاری از افراد این یک سوال مهم و اساسی باشد. اینکه ریل چنگالی چگونه در فرایند گالوانیزه گرم مقاوم سازی و از چه ماده‌ای استفاده می‌شود. فرایند گالوانیزاسیون نه تنها برای سی چنل بلکه برای طیف گسترده‌ای از قطعات و تجهیزات صنعتی اعمال می‌شود. همانطور که می‌دانید آنچه که باعث تخریب و از بین رفتن تدریجی یک فلز می‌شود در وهله اول رطوبت است. در واقع با انجام مرحله گالوانیزاسیون شرایطی فراهم می‌کنیم تا ساختار بسیار محکم و سخت فلز خصوصا آلیاژهای پر کربن در بلند مدت دچار تغییر رنگ نشوند و نه ماهیت فلز خود را از دست بدهند.

برای گالوانیزه کردن عناصر فلزی از قبیل ریل چنگالی ابتدا ورق های فولادی برش و آماده سازی می‌شوند, سپس یک محلول زینک مذاب در دمای بسیار بالا که غالبآ ۶۰۰ درجه سانتیگراد است فراهم می‌شود. این دما غالبا بالاتر از نقطه ذوب فلز زینک است.لذا باعث می‌شود تا این فلزات به صورت مایع یا مذاب درآیند.

زمانی که ورق های فولادی به صورت غرق شده در این محلول قرار می‌گیرند تمام بخش های آن پوشش کامل خواهد شد. بعد از پوشش دهی ورق های فولادی را از داخل محلول خارج می‌کنند تا بخش های اضافی زینک مذاب کاملا از روی فلز جدا شود. یک لایه با ضخامت بسیار اندک در حد چند ده میکرون روی ورق‌ها قرار می‌گیرد. برای آنکه این لایه محافظ کاملا خشک شود پس از خارج کردن قطعات آنها را در مجاورت هوای محیط قرار می‌دهند تا کاملا دمای خود را از دست بدهند.

خشک شدن لایه زینک به گونه ای است که به هیچ عنوان قابل جدا شدن از سطح فلز نیست. میتوان گفت جزئی از بافت فلز شده است و باعث ایجاد حفاظت شیمیایی در آن می‌شود. گالوانیزه کردن ورق های فولادی ریل چنگالی عاملی برای افزایش طول عمر فلز هستند.

کاربرد تسمه

ریل بست چنگالی چگونه از لوله ها و کابل های برق حمایت میکند؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد ریل بست چنگالی برای آنکه بتواند یک شبکه پشتیبانی قوی را ایجاد کند نیاز به مجموعه ای از قطعات مکمل دارد. مهمترین این قطعات بست چنگالی می باشد. این بست ها به گونه ای طراحی شده اند که عملاً کابل ها و لوله های برق را به ریل سی چنل اتصال می دهند. با توجه به طرح و شکل این بست ها براحتی داخل ریل سی چنل قرار می گیرند و به واسطه انحنای خاصی که در قسمت پایه این بست وجود دارد به طور کامل بر روی ریل قفل می شوند.

ریل سی چنل نیز دارای یک سطح مقطع C شکل می باشد. انحنایی که در لبه این ریل ها وجود دارد شرایطی را فراهم می کند تا بست چنگالی با بالاترین سطح پایداری و امنیت بر روی این قطعات سوار شوند. نکته مهمی که در مورد ریل بست چنگالی وجود دارد این است که به دلیل طول شاخه بلند آن ها شما می توانید چندین بست چنگالی را در محور ریل ها قرار دهید. طبیعتاً با افزایش طول ریل امکان پشتیبانی از چندین لوله و کابل در یک خط مسیر واحد وجود دارد.

البته سی چنل ها برای حمایت از لوله برق های مختلف حتماً باید اتصال محکمی را با سطوح سقف و دیوار داشته باشند. چرا که وزن لوله برق ها اگرچه اندک است اما افزایش تعداد آن ها می تواند یک نیروی قابل‌ توجهی را به محل اتصال سی چنل وارد کند. پس اولویت اصلی نصب و اتصال محکم سی چنل به سازه می باشد.

 

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *