چرا باید از ریل بست استفاده کنیم ؟

بست ریل

بست ریل


چرا باید از ریل بست استفاده کنیم ؟

موضوع حمایت و پشتیبانی از لوله ها و کابل های برق یک مسئله اساسی محسوب می‌شود و باید بهترین اقدامات و تجهیزات را در این حوزه مورد استفاده قرار دهیم تا لوله ها و کابل ها با حداکثر امنیت در مسیرهای تعیین شده قرار گیرند. به طور کلی لوله های برق از چند مسیر مختلف در سازه قابلیت هدایت دارند که می‌توان به حالت‌های دفنی در زمین، دیواری، سقفی و زمینی اشاره کرد.

در همه این حالت ها استفاده از لوله فولادی برق بسیار مهم میباشد. زیرا این لوله ها به دلیل ساختار مستحکم و مقاومی که دارند در همان حال می توانند کابلهای برق را حمایت کنند. اگر بخواهید کابلهای برق را از مسیر سقف یا دیوارها هدایت کنید در وهله اول نیاز به لوله برق دارید.

در مرحله دوم شما باید از یک سری تجهیزات اتصال دهنده با نام ریل بست چنگکی استفاده کنید. این ریل بست ها لوله ها را با قدرت بالا در محل مورد نظر خود ثابت نگه میدارند. با استفاده از این ریل بست چنگکی این امکان برای شما فراهم شده است تا چندین لوله و کابل را به صورت موازی در یک نقطه از ساز ثابت و پایدار کنید.

ریل بست به چه صورت گالوانیزه میشوند؟

همانطور که می دانید به طور کلی دو نوع فرآیند گالوانیزه کردن وجود دارد که عبارتند از گالوانیزه سرد و گالوانیزه گرم است. هر کدام از این مراحل مقاوم سازی بر اساس کاربری قطعات فلزی و همچنین موقعیت استفاده آنها بر روی فلزات اعمال می شود. استفاده از فرآیند گالوانیزاسیون سرد معمولاً برای قطعاتی انجام می شود که قصد دارید آن ها را برای محیط های با درجه رطوبت به نسبت پایین و یا محیط های کم تنش تر استفاده کنید.

اما اگر می خواهید در محیط های پرتنش صنعتی که به مراتب احتمال بالاتری برای آسیب و صدمه به فلزات وجود دارد، از قطعات فلزی استفاده کنید بهتر است قطعاتی را انتخاب کنید که دارای پوشش گالوانیزه گرم باشند. غالباً قطعات ریل بست چنگکی تحت فرایند گالوانیزه گرم با یک محلول زینک مذاب پوشش دهی می شوند.

این ماده مذاب شده فلز زینک از قبل در دمای ۴۰۰ تا ۶۰۰ درجه سانتیگراد آماده شده است. این قطعات را پس از شکل گیری و طراحی و درست زمانی که مراحل ساخت آنها به پایان رسید به طور منظم در این محلول زینک به شکل عمقی غرق می کنند تا ترکیبات زینک بتوانند کل ریل بست چنگکی را فرا بگیرند.

پد ریل چیست؟

بست چنگکی چه نقشی را بر روی ریل ها ایفا می کند؟

بست چنگالی یکی از قطعاتی است که به صورت مکمل بر روی ریل ها قرار می گیرد. این بست ها وظیفه دارند تا به شکل یک گیره لوله ها و کابل ها را بر روی ریل ها ثابت نگه دارند. بدون استفاده از بست چنگالی عملاً پشتیبانی و حمایت از لوله ها و کابل های برق میسر نخواهد بود. از طرفی شما می توانید در طول ریل بست چنگکی از چندین بست چنگالی استفاده کنید. این ویژگی باعث می شود تا در یک مسیر چندین لوله و کابل را نصب کنید.

البته باید توجه بسیار زیادی به سایز قطعات داشته باشید زیرا یونسترات ها یا ریل بست چنگکی دارای سایزهای متنوعی هستند و معمولاً بست های چنگالی باید از لحاظ سایز کاملا هماهنگ و سازگار با ریل ها باشد تا بتوانند به خوبی بر روی آنها سوار یا نصب شوند. همانطور که می دانید بست چنگالی دارای طرح U شکل هستند که به واسطه داشتن یک اهرم یا پیچ متحرک می توانند کابل ها یا لوله ها را در موقعیت مناسب خود محکم حفظ کنند.

بست های چنگالی به دلیل داشتن پایه‌های چنگکی مانند به خوبی می توانند برروی شیارهای موجود در ریل ها قفل شوند. بنابراین با این سیستم بسیار ایده آلی که ریل بست چنگکی دارند، نگهدارنده خوبی برای لوله های فولادی برق خواهند بود.

کاربرد تسمه

نصب ریل بست چنگکی چگونه انجام میشود؟

ریل بست چنگکی شرایطی را برای شما فراهم می کند تا بتوانید لوله ها و کابل های برق را به صورت معلق در یک سازه مسیریابی و هدایت کنید. نقاطی از سازه که شما می توانید این ریل بست چنگالی را نصب کنید معمولاً دیوارها و سقف می باشد. اگر نصب سقفی را انتخاب کنید می توانید با استفاده از بست های ثانویه ای تحت عنوان بست اسپیت یا بست های دو سر پیچ لوله ها را به حالت معلق هدایت کنید. اما اگر می خواهید که مسیر هدایت از دیوارها را انتخاب کنید می توانید از بست چنگالی استفاده کنید.

البته این بست ها زمانی که ریل ها در ناحیه سقف نصب می شوند نیز قابل استفاده هستند. با توجه به آنکه ریل بست چنگکی به صورت مستقیم بر روی سازه ها نصب می شوند. بهتر است نقاطی از بدنه سازه را انتخاب کنید که دارای استحکام و دوام بالایی باشند. دیوارها و سطوح بتنی معمولاً از لحاظ مقاومت سطحی یکسان نیستند.

ممکن است یک ناحیه از سطح بستر به دلیل وجود ترک های متعدد ضعیف و سست باشد. در چنین شرایطی شما نباید ریل ها را در اینگونه سطوح نصب کنید. لذا همواره سطوح صاف و بدون ترک را برای نصب انتخاب کنید.

چه نکاتی را باید در زمان خرید ریل بست رعایت کنیم؟

در زمان خرید قطعات ارزشمند لازم است که یکسری نکات بسیار مهم را مد نظر قرار دهیم تا بتوانیم یک خرید موفق و خوبی را داشته باشیم این نکات به شرح ذیل می باشد.

سعی کنید همواره فروشگاههای صنعتی مجاز را برای تهیه قطعات و به طور کلی تجهیزات پشتیبانی و حمایت کننده کابل انتخاب کنید. این مراکز عمدتاً قطعات استاندارد و با کیفیتی را به شما ارائه می دهند.
با کارشناسان یا مدیران اجرایی پروژه خود مشورت های لازم را داشته باشید تا بتوانید مجموعه قطعات مورد نیاز را در سایز و متریال مناسب خریداری کنید.
از گالوانیزه بودن ریل بست چنگکی خود مطمئن شوید زیرا این پوشش ها تاثیر بسیار زیادی برای محافظت از بدنه ریل ها در مقابل زنگ زدگی و خوردگی و تغییر رنگ آن ها دارد.
تهیه قطعات و تجهیزات با کیفیت تنها کافی نیست شما باید در زمان خرید هماهنگی‌های لازم را در جهت استفاده از تکنسین های مجرب و با تجربه به منظور نصب موفق قطعات تدارک ببینید.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *