روش‌های تولید چهار پهلو

چهار پهلو

چهار پهلو


روش‌های تولید چهار پهلو

دراین بخش به بررسی و شرح روش های تولید چهارپهلو خواهیم پرداخت.

عملیات نورد سرد

دراین روش تولید، فرآیند ورود به کوره حذف شده و شمش‌های خام به طور مستقیم وارد غلتک‌های شده و به مقاطع چهار پهلو در اندازه‌های مختلف تبدیل می‌شوند. ویژ

عملیات نورد گرم

دراین روش تولید برای تولید چهار پهلو ابتدا دمای شمش خام را درون کوره، تا حد مشخصی افزایش می‌دهند، سپس این شمش‌ها را از میان غلتک‌هایی که نورد نام دارند عبور داده تا به تدریج طول آن‌ها افزایشی شده و سطح مقطع کاهش پیدا کند و به شکل مورد نظر دربیایند. در این میان، دمای بالای کوره در عملیات نورد گرم موجب شده تا چهارپهلوهای تولید شده به رنگ سیاه درآیند و کیفیت آن‌ها کاهش پیدا کند. درنتیجه دراین روش تولیدی مقطعی که بدست می آید بیشتر در مواردی مانند ساخت یراق‌آلات استفاده که استحکام مورد نیاز است و ظاهر محصول اهمیت کمتری دارد استفاده می شود.

گی این روش در این نکته است که عدم افزایش دما در عملیات نورد سرد باعث می‌شود تا چهارپهلوهای تولیدشده از کیفیت بالایی برخوردار باشند و سختی و مقاومت تسلیم آن‌ها بسیار بیشتر از مقاطع نورد گرم شود. در نتیجه شکل ظاهری محصولات ریزدانه‌ تر بوده و در ساخت قالب‌سازی که ظرافت بیشتری مورد نیاز از آن استفاده می شود.

تسمه آهنی چیست؟

روش تولید چهارپهلوی فابریک

در روش های تولید قبلی، از شمش‌های فولادی دارای ناخالصی استفاده می‌شود. اگر به جای این شمش‌ها، از شمش‌های کاملا خالص و فابریک استفاده شود، مقاطع چهارپهلوی به دست آمده از کیفیت و یکنواختی فوق‌العاده‌ای برخوردار خواهند بود و به آن‌ها چهارپهلوی فابریک گفته می‌شود.

روش تولید چهارپهلوی ترانسی

پروفیل و یا مقاطع چهارگوش تولیدشده دراین روش تولیدی، بسیار باکیفیت بوده و از دقت و صافی سطحی بسیار بالایی برخوردار می باشد. در این روش شمش‌های فولادی خام را درون کوره‌ با روش ریخته‌گری مداوم ذوب کرده سپس این شمش‌ها را در طول‌های مشخص برش داده و مجددا حرارت می‌دهند. مرحله‌ بعدی شامل نورد کردن چندین‌باره‌ شمش‌ها است که قابلیت شکل ‌دهی آن‌ها را افزایش می‌دهد. سپس آن‌ها را وارد غلتک‌های مخصوص می‌کنند تا به صورت چهارپهلو دربیایند. به این شکل ساخت چهارپهلو، نرمال نیز گفته می‌شود که سطح آن سیاه بوده و لازم است پرداخت‌های سطحی، با دفعات زیاد روی آن صورت بگیرد تا چهارپهلوی ترانس به دست بیاید. انجام عملیات سنگ‌ زنی و پولیش‌کاری روی سطح، باعث می‌شود تا چهارپهلوها کاملا صیغلی و براق شوند و کیفیت آن‌ها افزایش پیدا کند.

قیمت چهار پهلو

عواملی از جمله نرخ ارز و فولاد، کیفیت، نوع، جنس مواد اولیه، ضخامت و اندازه‌ها بر قیمت چهارپهلو تاثیرگذاراست. ولی از نظر به صرفه بودن، مقاطع چهارپهلو از قیمت مناسبی برخوردار‌هستند. تنوع چهارپهلوها در بازار بسیار زیاد است و در ساخت ‌و ‌سازهای تجاری و مسکونی کاربرد فراوان دارند. همچنین از این محصول پرکاربرد در صنایع مختلف مانند حمل و نقل، راه‌آهن، تیغه‌های برش، جرثقیل‌ها، فرفوژه‌ تالار و رستوران‌ها، وسایل تزئینی و… استفاده فراوان می شود. اما دراین بین انواعی از مقاطع چهارپهلو که دارای مقاومت بیشتری باشند از محبوبیت بالایی در بین خریداران بهره‌مند شده و قیمت آن‌ها به تبع بیشتر خواهد شد.

با توجه به طول عمر و کارایی مناسب چهارپهلو به نظر می رسد صرف هزینه بالا برای خرید آن بسیار منطقی و مقرون به صرفه باشد. ضخامت انواع مختلف چهارپهلو، معمولا بین ۸ تا ۲۰۰ میلی‌متر و طول آن‌ها از ۴ تا ۶/۵ متر، متغیر است. البته این مقادیر بنا به درخواست مشتریان قابل تغییر است و مقاطع چهارپهلو می‌توانند در ابعاد مختلفی برش داده شوند.

چهارپهلو را می توان از آلیاژ فلزاتی مختلف و با ارزشی همچون؛ فولاد، آلومینیوم، آلیاژ فولا کربن، آأیاژ فسفر برنج، آلیاژ مس بریلیوم تولید کرد که هرکدام یک ویژگی خاص به این پروفیل خواهند داد.

تسمه آلیاژی چیست؟

جمع‌بندی

با توجه به موارد گفته شده، چهارپهلو یکی از مقاطع فولادی با ارزش به حساب آمده و در صورت خرید باید جنس و ابعاد و روش تولیدی این مقاطع چهارگوش را مدنظر قرار داده و با توجه به نوع کاربردی که از چهار پهلو انتظار دارید، دست به خریدی مناسب بزنید. از جمله کارخانه های شناخته شده که چهارپهلو با کیفیت تولید می کنند، کارخانه‌های یزد و اسفراین هستند که چهارپهلو های فابریک، نرمال و نورد تولید کرده و با قیمت مناسب عرضه می کنند.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *