ریل DIN چیست؟ مبانی و انواع مختلف

ریل صنعتی

ریل صنعتی


ریل DIN چیست؟ مبانی و انواع مختلف

ریل DIN چیست؟ مبانی و انواع مختلفریل‌های DIN که هنوز به طور گسترده دست کم گرفته شده‌اند، نقش اساسی در پشتیبانی ساختاری و مکانیکی هنگام مواجهه با نصب کابینت استاندارد در پروژه‌های تاسیسات الکتریکی کوچک، متوسط و بزرگ دارند. هدف اصلی آنها ارائه یک استاندارد بین المللی یکپارچه در اندازه گیری ها و قطعات است که بتواند مستقل از تولید کنندگان، صرف نظر از زمان و مکان باقی بماند.

ریل DIN چیست؟

درک ریل های DIN نسبتاً ساده است. آنها نوارهای فلزی بلندی هستند که به شما امکان می دهند قطعات مختلف سخت افزار الکتریکی را به قفسه های کابینت وصل کنید. از بین بسیاری از انواع تجهیزات الکتریکی، بیشتر آنها در گروه کنترل قرار می گیرند، مانند کنتورها، قطع کننده های مدار، بلوک های ترمینال، شیر برقی، محرک ها، منابع تغذیه، رله های الکتریکی، کنترل کننده های موتور، و کنترل کننده های منطقی قابل برنامه ریزی. ریل‌های DIN می‌توانند مستقیماً روی دیوار یا داخل پانل داخلی محفظه‌های الکتریکی بروند.

در سناریوی اول، می توانید تمام اجزای الکتریکی را مستقیماً روی ریل وصل کنید یا از پارتیشن الکتریکی دیگری استفاده کنید. در سناریوی دوم، تمام قطعات تجهیزات مستقیماً روی ریل می روند.

چرا ریل های DIN مهم هستند؟

ریل های DIN مزایای متعددی برای تاسیسات الکتریکی دارند. اول از همه، ما باید در مورد استانداردسازی صحبت کنیم. ریل‌های DIN به شما این امکان را می‌دهند که از میان طیف گسترده‌ای از قطعات و سازندگان، بدون در نظر گرفتن اندازه پروژه یا موقعیت جغرافیایی، این قطعات سخت‌افزار را به‌طور یکپارچه در پانل‌ها نصب کنید. این ویژگی در دسترس بودن مقطعی، انعطاف پذیری و خلاقیت را برای شما فراهم می کند تا راه حل های الکتریکی سفارشی خود را بدون به خطر انداختن یکپارچگی و عملکرد پروژه طراحی کنید.

ریل قطاری چیست؟

سایر مزایای قابل توجه استفاده از ریل های DIN در تاسیسات شما عبارتند از:

نصب آسان: هنگام کار با پانل های غیر DIN، گاهی اوقات باید کل ساختار را جدا کنید تا سخت افزار اضافی را در خود جای دهید. ریل‌های DIN تضمین می‌کنند که تمام اجزای جدید به درستی در موقعیت خود قرار می‌گیرند یا می‌لغزند.

بهینه‌سازی فضا: ریل‌های DIN به‌عنوان بخشی از استانداردهای بسیار ذکر شده، نصب آسانی را حتی در تنگ‌ترین فضاها فراهم می‌کنند و راه مناسبی برای اتصال سیم‌کشی‌های داخلی و خارجی فراهم می‌کنند.

مقرون به صرفه بودن: تلاش کمتر و فضای کمتر استفاده شده به پروژه ای با صرفه جویی در هزینه تبدیل می شود، زمان خرابی را کاهش می دهد و زمان اضافی را برای انجام سایر وظایف در اختیار شما می گذارد.

چیدمان سازمان‌یافته: ریل‌های DIN آرایش زیبایی و دلپذیری را ارائه می‌کنند که امکان ایجاد یک نقشه با ساختار مناسب را برای تسهیل دسترسی تعمیر و نگهداری و ایمنی کلی فراهم می‌کند.

تاریخچه ریل‌های DIN

DIN مخفف Deutsche Institut für Normung است که از آلمانی به انگلیسی موسسه آلمانی استانداردها ترجمه می شود. سیستم نصب قفسه ای که اکنون در چندین صنعت در بازار مشاهده می کنیم، در اواخر دهه ۲۰ در آلمان متولد شد. اما، تا اوایل دهه ۵۰ بود که به طور گسترده پذیرفته شد و به راحتی در داخل و بین المللی در دسترس قرار گرفت.

استانداردهای اولیه DIN در سال ۱۹۲۸ در دستان شرکتی به نام Rheinisch-Westfälisches Elektrizitätswerk (نیروگاه رانی-وستفالن) متولد شدند، شرکتی که هنوز هم وجود دارد. در دهه ۱۹۰۰ هیچ استانداردی برای توسعه تابلوهای الکتریکی وجود نداشت. مردم آن‌ها را با استفاده از هر مؤلفه‌ای که می‌توانستند به هر نحوی که مناسب می‌دانستند، ساختند.

تبدیل مشکل به فرصت

RWE این مشکل را دید و آن را به یک فرصت تبدیل کرد و چیزی را که امروز به نام G-rail می شناسیم ابداع کرد. این ریل ها که در ابتدا از چینی ساخته شده بودند، یک اتوبوس فلزی را که در امتداد مرکز آن قرار داشت متصل می کردند. در نهایت، سازندگان متوجه شدند که چینی برای خدمت به هدف خود بسیار شکننده است و ریل های فلزی به روند جدید تبدیل شدند.

در دهه ۵۰، DIN طرح های اصلی را توسط RWE به دست آورد و روند استانداردسازی این ریل ها را توسعه داد. همچنین در ایالات متحده آمریکا، NEMA (انجمن ملی تولیدکنندگان برق) نیز استانداردهای هنجاری را پذیرفت و از آن زمان، تقریباً تمام قطعات سخت افزاری کنترل الکتریکی با استانداردهای DIN مطابقت دارند.

انواع ریل DIN

ریل تاپ هت

ریل های تاپ هت که با نام TS35 نیز شناخته می شوند، رایج ترین، در دسترس ترین و همه کاره ترین ریل ها بر اساس استانداردهای صنعت DIN هستند. این نام به این واقعیت اشاره دارد که سطح مقطع آن شبیه یک کلاه عمیق است (در اصل یک کاسه مستطیل شکل) و عدد نشان می دهد این ریل ها ۳۵ میلی متر عرض دارند. عمق کانال استاندارد ۷.۵ میلی متر است، اما عمق کانال ۱۵ میلی متر (کلاه عمیق) نیز موجود است.

جی ریل

این ریل ها که با نام TS32 نیز شناخته می شوند، دارای حفره عمیق تری بر روی یکی از انتهای خود هستند که شبیه حرف G است که از لبه به لبه ۳۲ میلی متر است. این کانال عمیق تر معمولاً در لبه پایینی پانل قرار می گیرد و پشتیبانی قوی تری را برای آن قطعات سنگین ارائه می دهد. همچنین از نصب ناخواسته به عقب جلوگیری می کند.

مینی ریل تاپ هت

TS15 به هر حال یک نسخه مینیاتوری از TS35 است. دو تفاوت اندازه گیری لبه به لبه تنها ۱۵ میلی متر و عمق کانال استاندارد ۵.۵ میلی متر است. این ریل‌ها در صورتی ایده‌آل هستند که فضای موجود شما ممتاز باشد یا اگر فقط به اتصال اجزای فشرده مانند رله‌ها یا جعبه‌های اتصال کوچک‌تر نیاز دارید.

ریل سی

این ریل ها که زمانی به عنوان استاندارد صنعتی در نظر گرفته می شدند (قبل از عرضه TS35)، دارای اندازه گیری لبه به لبه ۳۲ میلی متری و مقطع C شکل هستند. به دلیل پشتیبانی عالی از دیوار، این ریل DIN هنوز هم هنگام نصب قطعات سنگین تر، مانند ترانسفورماتور و منابع تغذیه، به طور گسترده ترجیح داده می شود.

ریل جرثقیل سقفی چیست؟

نتیجه

ریل های DIN علیرغم اینکه توسط برخی دست کم گرفته شده اند، عملکرد بسیار مهمی در انواع تاسیسات الکتریکی دارند. آنها در زمان، مکان و هزینه صرفه جویی می کنند، در حالی که تضمین می کنند که پروژه تحت استانداردهای بین المللی یکپارچه می ماند و به راحتی برای آینده قابل ارتقاء است.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *