بست ریل

بست ریل


سی ریل (C-Rail)

طراحی، نصب و راه اندازی سیستم های سینی کابل، عمدتا به منظور پشتیبانی و محافظت از سیم و کابل های برق، تجهیزات کنترلی و ابزار دقیق، و همچنین کابل های ارتباطی مورد استفاده قرار می گیرند. برخلاف لوله فولادی برق که می بایست سیم و کابل ها از درون مجاری استوانه ای عبور کنند، سینی کابل با ایجاد شبکه های متنوعی، کابل کشی را راحت و قابل دسترس کرده است. البته لوله فولادی برق نیز با توجه به شکل فیزیکی خاصی که دارند هنوز هم در برخی مناطق و محیط های مختص خود دارای کاربرد فراوان هستند. سینی کابل ها اکثرا در مراکز و سازمان هایی که نیاز به تعویض سیم و کابل های برق دارند، گزینه مناسب تری می باشد.

یکی از قطعات مکمل و بسیار کاربردی در سیستم های سینی برق که نقش پشتیبانی و نگهدارنده را برای سینی های کابل برعهده دارد، سی چنل یا سی ریل می باشد.

سی چنل چیست ؟ ( C Channel)

سی چنل (ریل C شکل ) پانچ شده یا همان ریل بست دو تیکه (Unistrut clamp) که به صورت ۶ خم تولید می شود، مناسب بارگذاری سنگین جهت نصب کابل در مسیر های مشخص به وسیله گیره یا بست های مخصوص (بست دو تیکه) می باشد و همچنین این سی ریل به عنوان نگهدارنده عمودی (ساپورت عمودی) و نگهدارنده زیر سینی کابل و تاسیسات ساختمانی به وسیله میله راد به صورت آویز از سقف مورد استفاده قرار می گیرد. سی چنل ها مانند بست عمل می نمایند و ساپورت سینی کابل را محکم می نمایند. سی چنل از آنجا که به صورت ریلی می باشند با اصطلاح سی ریل نیز در بازار شناخته می شوند.

جنس سی چنل

سی چنل ها عمدتا به صورت فولادی و گالوانیزه تولید می شوند. پوشش گالوانیزه سی ریل ها نیز به دو صورت گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد ایجاد می شود که از سی ریل ها در برابر خوردگی و زنگ زدگی محافظت می نماید. سی چنل گالوانیزه گرم قبل از استفاده و بعد از ساخت به قسمت گالوانیزسیون می رود تا فرایند آبکاری گرم روی آنها انجام شود. سی چنل ها ساختاری یکپارچه و مستحکم دارند و می توانند وزن قابل توجهی از سینی کابل و اتصالات دیگر را تحمل کنند. وجود سی چنل باعث شده است تا قطعات سازه دیگر نیازی به جوشکاری نداشته باشند و همین ویژگی موجب کاهش هزینه ها و صرفه جویی در وقت خواهد شد.

پد ریل چیست؟

ابعاد سی چنل

سی چنل ها در برابر بارگذاری های خارجی و رطوبت مقاومت فوق العاده ای دارند و بصورت شاخه های ۲ متری و ۳ متری تولید می گردند. همچنین از ورق با ضخامت های ۱٫۵و ۲ و ۲٫۵ میلی متر تولید و در بازار عرضه می گردد. ضمن اینکه سی چنل های تولید شده در شرکت ریل ایران در ابعاد ۴۱*۴۱ و ۴۱*۲۱ میلیمتر می باشد که مطابق با استاندارد می باشد.

کاربرد سی ریل

یکی از بهترین روش های تجهیز کردن سیم و کابل و همچنین پشتیبانی از آنها برای بالا بردن انسجام و انتقال راحتتر در خط های انتقال جریان الکتریکی نصب سینی کابل می باشد، که در نصب سیستم سینی از سی چنل استفاده می شود. سی ریل برای نصب ساپورت یا براکت هایی که سینی برق روی آنها نصب می شود، کاربرد دارند. در مواقعی که می خواهید ارتفاع نصب سینی برق را تغیر دهید.

می توانید با استفاده از یک سی ریل، براکت و مهره فنر دار به راحتی این کار را انجام دهید. به این طریق که مهره فنر دار پست براکت قرار می گیرد و داخل ریل نصب می شود تا با شل کردن مهره فنر دار ساپورت ها بر روی سی چنل قابل تنظیم می باشد و می توان آنها را در ارتفاع دلخواه نصب کرد. به این منظور سی ریل ها را در طول های متفاوت بسته به تعداد طبقات براکت هایی که قرار است برروی آن نصب کنند برش می زنند.

در تاسیسات ساختمان ها و آپارتمان ها، مراکز خرید و مرتب کردن سینی برق از سی ریل استفاده می شود. مثلا مهار کردن انواع لوله های برق که از نوع فلزی می باشند. سی چنل ها بخاطر مقاومت و استقامت بالایی که در مقابل فشار های عمومی دارند در تاسیسات ها استفاده بالایی دارند. سی چنل ها به طور گسترده در هر سازه ای قابلیت استفاده دارند مانند نصب تجهیزات پزشکی، سیستم های حمایتی پنل خورشیدی، پشتیبانی از لوله های برق و همین طور سینی های کابل که اینها فقط گزیده ای از کاربرهای وسیع این قطعه است.

ریل بست چنگالی چیست ؟

ریل بست چنگالی همانطور که گفته شد برای محکم کردن بست های چنگالی مورد استفاده قرار می گیرند. ریل بست چنگالی به آسانی روی انواع سطوح نصب شده و با ساختاری که دارند بست های چنگالی در سایز های مختلف را به طور کامل بر روی خود فیکس می کنند. در واقع وظیفه ریل بست چنگالی ساپورت کردن بست چنگالی معمولی و بست چنگالی عایق دار روی خود است که می توانیم آن ها را در ابعاد مورد نیاز جهت ساپورت بست چنگالی برش دهیم و در نهایت بتوانیم یک کابل کشی منظم و مرتب داشته باشیم.

کاربرد تسمه

کاربرد ریل بست چنگالی

وظیفه ریل بست چنگالی پشتیبانی و نگهداری یک یا چند لوله بر روی سقف یا دیوار می باشد. جهت نصب ریل بست چنگالی می بایست ابتدا بست کابل را بر روی ریل قرار داده، سپس لوله و یا کابل مورد نظر را از داخل بست کابل عبور دهید. در آخر نیز بست کابل را بر روی ریل بست چنگالی فیکس کنید و آن را محکم کنید. ریل بست چنگالی برای محکم کردن و فیکس شدن بست ها مورد استفاده قرار می گیرند. ریل بست چنگالی ها را می توان به راحتی بر روی دیوار، سقف و یا هر محیطی که می خواهید کار کابل کشی خود را انجام دهید، نصب کنید. این امر موجب مهار شدن آن ها بر روی مکان مورد نظر می شود. ضمن اینکه این کار باعث مرتب شدن و نظم دادن به کابل ها خواهد شد.

جنس ریل بست چنگالی

ریل بست چنگالی جزو تجهیزاتی می‌باشد که در کار های برق کاری و ساختمان سازی استفاده می‌شود. به نوعی ریل که در جهت نگهداشتن لوله فولادی برق به وسیله بست استفاده می‌شود ریل بست چنگالی می‌گویند. ریل بست چنگالی های تولید شده در مجموعه ریل ایران نیز همانند سی چنل ها به صورت فولادی و گالوانیزه و با پوشش گالوانیزه در بازار عرضه می گردد. ریل بست چنگالی گالوانیزه گرم و گالوانیزه سرد از مهمترین محصولات این مجموعه می باشد. که مطابق با استاندارد ASTM A123 فرایند آبکاری گرم روی ریل بست چنگالی صورت می گیرد.

ابعاد ریل بست چنگالی

ریل بست چنگالی اغلب در دو مدل گالوانیزه گرم و سرد با ضخامت های ۱٫۵ و ۲ و ۲٫۵ میلی متر تولید می‌شود. به عبارت دیگر می‌توان گفت که ریل بست چنگالی برای مهار کابل و لوله استفاده می‌شود. هدف استفاده از بست چنگالی و ریل بست چنگالی سهولت در تعویض و تغییر آسان و راحت می‌باشد. این محصول از ویژگی بسیار خوبی برخوردار می‌باشد. به عبارتی می‌توان گفت که دسترسی آسان به کابل ها بعد از محکم شدن در محل مورد نظر یکی از ویژگی های استفاده از این محصول می باشد. همچنین هر شاخه ریل بست چنگالی در طول ۱ و ۲ متری تولید می شود. ضمن اینکه هر کدام از آن ها دارای دو نوع ساده و پانچ دار ساخته می شوند.

 

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *