تسمه آهنی

تسمه آهنی


تسمه آهنی چیست؟

به مقطعی که ضخامت آن کم و عرض آن نسبت به ضخامتش زیاد است، تسمه گفته می‌شود. مزایای انواع تسمه آهنی نسبت به تسمه‌های طناب سیمی و تسمه‌های مصنوعی تخت، موقعیت مناسب برای بارهای ناهموار و خشن، حالت‌های سایشی و دماهای بالاتر است.

تسمه فولادی دارای کاربردهای گسترده‌‌ایی است و از آن در ساخت وسایل زیادی استفاده می‌شود. یکی از پرکاربردترین نقاطی که از تسمه‌های آهنی استفاده می‌‌شود، کمربندهایی است که کپسول‌‌‌هایی مانند کپسول آتش ‌نشانی را به دیوار متصل کرده‌ است. ساده ‌ترین روش تولید تسمه آهنی، برش بر روی ورق فولادی و تولید آن است. به همین دلیل قیمت این محصول وابستگی زیادی به قیمت ورق سیاه در صنعت دارد. تسمه و ورق دارای شباهت و تفاوت‌هایی نیز هستند که می‌توانید برای آگاهی بیشتر نسبت به تفاوت آنها به مقاله تفاوت تسمه و ورق مراجعه کنید.

تسمه آلیاژی چیست؟

انواع تسمه آهنی در بازار

تسمه‌های آهنی در چهار نوع تسمه نوردی، ترانس، ماشینکاری و فابریک در بازار موجود می‌باشند که در ادامه هر کدام را توضیح می‌دهیم.

*** تسمه نوردی

تسمه آهنی نوردی از تسمه‌های پرمصرف در بازارهای داخلی کشورمان است. همانگونه که از نام آن پیداست، تسمه فولادی نوردی با استفاده از عملیات نورد گرم تولید خواهد شد. مهمترین ویژگی این نوع از تسمه‌های آهنی، روش تولید آنها و قیمت ارزانتر نسبت به انواع دیگر تسمه‌ها است. یکی از مزایای تسمه‌های آهنی، امکان برش دادن ورق سیاه در ابعاد دلخواه است. البته اندازه‌های استاندارد که شامل تسمه‌های ۲، ۲.۵، ۳، ۴ و ۵ سانتیمتر نیز هستند، به صورت برش خورده در بازار آهن موجود هستند.

*** چالش‌های خرید تسمه آهنی نوردی

بهترین مواد اولیه جهت تولید تسمه‌های نوردی عبارتند از ورق‌های فولادی، ورق سیاه ST37 و یا استفاده از مواد اولیه میان خطی تولید بیلت (شمش) است که به ابعاد مناسب جهت قرارگیری در پروسه تولید برش داده می‌شوند و در پروسه نورد قرار می‌گیرند.

با توجه به اینکه برای تولید تسمه نوردی این مواد اولیه قیمت بالاتری نسبت به سایر مواد دارند ، تسمه نوردی تولید شده بر پایه این مواد اولیه از قیمت بالاتری برخوردار هستند. از سوی دیگر برخی دیگر از تولیدکنندگان با استفاده از مواد اولیه نامرغوب اقدام به تولید این محصولات می‌کنند که این انواع محصول به دلیل استفاده از مواد اولیه پرکربن از سختی بسیار بالایی برخوردار هستند.

با توجه به این که استفاده از مواد اولیه نامرغوب باعث کاهش قیمت تمام شده برای تسمه نوردی میگردد، لذا شاید شائبه گران فروشی در ذهن خریدار برای دیگر محصولاتی که از مواد اولیه مناسب در پروسه تولید استفاده کرده‌اند ایجاد گردد. اما اینکه به صرف پایین بودن از یک تسمه نوردی استفاده شود که کیفیت مطلوبی نداشته باشد می‌تواند عوارض و مشکلاتی ایجاد کند که باعث لطمات و صدمات پر هزینه‌ای گردد که در زیر به بعضی از آنها اشاره می‌کنیم:

عدم جوش پذیری مناسب تسمه در استفاده از آن

عدم کارایی مناسب در زمان استفاده از تسمه مانند خمکاری

آسب جدی به ماشین آلات و ابزارآلات در هنگام تولید محصول نهایی که از تسمه نوردی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود.
بنابراین با انتخاب درست محصول می‌توان در بلند مدت با افزایش بهره وری و افزایش کیفیت محصولاتی که از تسمه نوردی به عنوان ماده اولیه استفاده می‌شود، هزینه‌های دیگر تولید را کاهش داد.

*** تسمه ماشینکاری

برای تولید تسمه آهنی ماشینکاری، ابتدا ورق‌های ۶ متری دارای ضخامت‌های مختلف توسط قیچی یا گیوتین برش داده می‌شوند. سپس قطعات برش خورده تسمه فولادی وارد تابگیر و بعد لبه گیر می‌شوند. بعد آنها را در اندازه‌های مشخص بسته بندی کرده و به بازار فولاد ارائه می‌کنند.

تسمه‌های ماشینکاری شده در اندازه شش متری بریده می‌شوند. مشتری‌ها می‌توانند با توجه به نیاز خود، جنس تسمه ماشینکاری مورد نظر خود را انتخاب کنند. تلورانس تسمه‌های ماشینکاری شده، بسیار کم است و متناسب با انواع نیازهای بازار، استاندارد شده است. قیمت تسمه‌های ماشینکاری شده نسبت به تسمه‌های نوردی و فابریک، بالاتر است و گاهی حتی به دو برابر قیمت آنها نیز می‌رسد.

*** تسمه ترانس

تسمه آهنی ترانس از نظر کیفیت، ظاهر و همچنین قیمت بهترین وضعیت را دارد. تولید این نوع تسمه، یک مسیر پیچیده را می‌طلبد، به همین دلیل چیزی که در آخر به عنوان محصول نهایی بدست می‌آید، بسیار با ارزش است.

هنگام تولید تسمه فولادی ترانس از تسمه فابریک و تمسه ماشین کاری استفاده می‌شود، سپس قطعات درون یک استخر با اسید رقیق شده ریخته می‌شوند تا ناخالصی‌های روی سطح آنها از بین برود. پس از خشک شدن تسمه‌ها آنها وارد دستگاهی می‌شوند تا خشک شوند. پس از انجام این عملیات ها، مقداری از ضخامت تسمه کاسته خواهد شد. به دلیل همین فرآیند به تسمه آهنی ترانس، تسمه کششی نیز گفته می‌شود. در آخر فرآیند، تسمه کمی تاب برمی دارد. به همین دلیل تسمه وارد دستگاه تابگیر خواهد شد تا بدون مشکل و ظاهری براق روانه بازار مصرف شود.

 

*** تسمه فابریک

در ساخت تسمه آهنی فابریک از آلیاژهای درجه یک استفاده می‌شود، به همین دلیل استحکام و یکپارچگی محصولی که تولید می‌شود، افزایش پیدا می‌کند. خط تولید تسمه فولادی فابریک، نیمه اتوماتیک و تمام اتوماتیک است، به همین خاطر اکثر کارخانه‌های تولید کننده تسمه آهنی فابریک، می‌توانند این محصول را در حجم بالایی تولید کنند و حجم تولیدی آن چند برابر تسمه فولادی نوردی است.

کاربرد تسمه آهنی

تسمه‌‌های آهنی با توجه به ویژگی ‌های متفاوتی که دارند، دارای کاربردهای متفاوتی هستند. دو فاکتور کیفیت و ابعاد یک تسمه، حوزه کاربرد آن را مشخص خواهد کرد.

تسمه در واقع مانند ورق‌‌های فلزی اما با ابعاد کوچک ‌تر است. این محصول طوری طراحی شده است که علاوه بر داشتن ابعاد کوچک و وزن کم، بتواند استحکام کافی هم داشته باشد. تسمه در تولید نرده بسیار پرکاربرد است. زیرا نرده و هر حفاظ ساختمانی نیاز به استحکام بالا دارد. همچنین برای محکم کردن انواع اشیا و به خصوص لوله از تسمه آهنی استفاده می‌‌شود. همچنین از تسمه آهنی در پابند ساختمان هم استفاده می‌‌شود.

یکی از متداول‌‌ ترین کاربردهای تسمه‌‌های آهنی، ساخت کابل برق و تلفن است. همچنین در تولید انواع دوچرخه و لوازم خانگی از این محصول استفاده می‌شود. از دیگر کاربردهای تسمه فولادی می‌توان به تولید انواع حفاظ و نرده ساختمان و همچنین درب و پنجره اشاره کرد. در ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی و همچنین هود آشپزخانه نیز از این مقطع آهنی استفاده می‌شود. یکی از مهم‌ترین کاربردهای تسمه فولادی، انواع گریتینگ است. در بسته ‌بندی محصولات حساس ساختمانی مانند شیشه و ام دی اف نیز از این محصول فولادی استفاده می‌شود.

چهار پهلو چه کاربردی دارد؟

نتیجه گیری

تسمه آهنی یا فولادی مقطعی است که دارای ضخامت کم است و عرضش نسبت به ضخامت آن بیشتر است. این تسمه دارای انواع مختلفی مانند فابریک، ماشینکاری، نوردی و ترانس می‌باشد. کاربردهای این مقطع فولادی بسیار گسترده می‌باشد که مهم‌ترین کاربرد آن در ساخت و ساز می‌باشد. قیمت تسمه فولادی بسیار به قیمت ورق فولادی بستگی دارد. امیدواریم تا با مطالعه مقاله فوق پاسخ سوال‌هایتان را دریافت کرده باشید.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *