تسمه آهنی

تسمه آهنی


تسمه نوردی چیست؟

تسمه‌نوردی جزء پرکاربردترین و پرمصرف ترین نوع تسمه های آهنی می باشد. برای تولید تسمه‌نوردی مانند تولید تسمه ماشین کاری عمل می کنند اما مواد اولیه ای که در تولید تسمه های نوردی استفاده می شود مواد بازیافتی و قراضه می باشد در صورتی که برای تولید تسمه فابریک از فولاد اولیه کوره استفاده می کنند.

نحوه ساخت تسمه نوردی

برای ساخت تسمه های نوردی در ابتدا فولادهای بازیافتی و قراضه را جمع آوری و در کوره ذوب نموده و در مرحله بعد شمش فولادی را با استفاده از ریخته گری تولید می کنند. سپس شمش های تولید شده پیش گرم شده و چندین مرحله نورد می شوند. این کار تا زمانی که شمش ها به ضخامت مورد نظر نرسیده اند ادامه خواهد داشت.

مقایسه تسمه نوردی و تسمه ماشین کاری

تسمه ماشین کاری قیمت گران تری را نسبت به تسمه‌نوردی دارد و تسمه‌نوردی کیفیت پایین تری نسبت به تسمه ماشین کاری یا تسمه فابریک دارد و دقت آن از لحاظ ابعادی پایین تر از تسمه ماشین کاری می باشد. تسمه‌نوردی دارای تلورانس ابعادی بیشتری می باشد.

تسمه آلیاژی چیست؟

مزیت های تسمه نوردی

مهم‌ترین مزیت تسمه نوردی نسبت به سایر تسمه ها, ارزان بودن آن است. یعنی نسبت به تسمه ماشین کاری، تسمه ترانس و تسمه فابریک نسبتاً قیمت پایین تری دارد و علت آن فقط به دلیل ارزان بودن مواد اولیه و خام آن (تشکیل شده از ضایعات آهنگ) است.
دومین مزیت تسمه نوردی تولید آن در تمام ابعاد متناسب با نیاز مشتری میباشد. یعنی مشتری میتواند تسمه خود را در عرض و‌ ضخامت دلخواه در هر اندازه ای مشخص کند. در صورتی که در تسمه های دیگر چنین قابلیتی (انتخاب عرض و ضخامت) امکان پذیر نمیباشد. به عنوان مثال مشتری میتواند تسمه‌ای با ابعاد ۲۳ در ضخامت ۷/۵ میلی متر سفارش دهد و یا به عنوان مثال عرض ۴۷ در ضخامت ۴/۸ میلی متر را سفارش دهد.

معایب تسمه نوردی

اولین ایراد تسمه نوردی دارا نبودن طول یکسان میباشد. در واقع این تسمه‌ها دارای طول ۵ تا ۷ متر میباشند, در صورتی که تسمه های دیگر دارای طول ۶ متر هستند.
دومین ایراد تسمه نوردی دقت در اندازه آن است. یعنی دارای تلرانس تسبتاً بالاتری نسبت باقی تسمه ها می باشند.
سومین ایراد تسمه نوردی نداشتن سطحی صاف و صیقلی میباشد. تسمه نوردی برخلاف باقی تسمه ها سطحی زبر و رنگ نسبتاً قرمز دارند.
چهارمین ایراد تسمه نوردی دارا نبودن آلیاژ یکسان در هر بسته میباشد. یعنی تسمه ها دارای آلیاژ متفاوت با یکدیگر دارند و علت آن مواد خام مورد استفاده است. در واقع مواد اولیه آن تشکیل شده از ضایعات دَرهَم است که شامل آلیاژ نرم، آلیاژ متوسط و آلیاژ سخت میباشد. البته مشتری میتواند در هنگام سفارش تاکید که آلیاژ تسمه برایش مهم هست یا خیر. اگر مهم است میتواند سفارش خود را متناسب با آلیاژ مَد نظر تاکید نماید تا تولیدکننده متناسب با نیاز مشتری مواد خام خود را که همان ضایعات آهن میباشد, تفکیک کند.

تاریخچه تسمه نوردی

تاریخچه تسمه نوردی به قرن ۱۹ میلادی باز میگردد. برای اولین بار تسمه نوردی در کشور روسیه ابداع شد. در آن زمان کشور روسیه با روی آوردن به علم تکنولوژی و علم مهندسین طراح صنعتی و مکانیک و صنایع توانست خط تولیدی ابداع کند که توسط آن محصولات فولادی تولید شوند.

یکی از این محصولات فولادی تسمه نوردی بود. پس از تولید محصولات فولادی از جمله تسمه نوردی, روسیه توانست از نظر تولیدات محصولات فولادی نسبت به سایر کشورهای دیگر حرف اول را بزند و صادرات تمامی محصولاتش را به تمامی کشورها آغاز کند.

اما پس از چند دهه چین و هند توانستند خط تولیدی مانند خط تولید کشور روسیه ابداع نمایند و شروع به تولید محصولات فولادی کنند.

پس از آن در قرن ۲۰ میلادی رقابت بین کشورهای تولید کننده‌ی محصولات فولادی سخت شد و روسیه علاوه بر تولید محصولات فولادی اقدام به فروش خطوط محصولات فولادی نیز کرد, یعنی شروع به فروش خطوط محصولات نوردی و فولادی کرد.

روسیه شروع به صدور دستگاه‌هایی از جمله دستی, اتوماتیک و نیمه اتوماتیک کرد و این دستگاه ها (خط تولید) حتی به کشور ایران هم رسید و کم و بیش هنوز لوازمی از تولیدات کشور روسیه که تقریبا مربوط به صد سال پیش میباشند در بخشی از خط تولید تولیدکنندگان موجود میباشد.

چهار پهلو چه کاربردی دارد؟

ابعاد و سایز تسمه نوردی

طول این نوع تسمه ها بین ۲ تا ۷ متر و عرضی برابر ۱ سانتی متر تا ۱ متر دارند. ضخامت این تسمه ها نیز برابر ۳ تا ۱۰ میلی متر می باشد.

کاربرد تسمه نوردی

از تسمه های نوردی در موارد مختلفی مانند صنایع بسته بندی، ساخت زهوار درب و پنجره های آکاردئونی و در صنعت ساخت و ساز استفاده می شود.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *