ویژگی و کاربردهای تسمه ماشینکار

تسمه آهنی

تسمه آهنی


تسمه ماشینکاری چیست و چه کاربردهایی دارد؟

یکی از محصولات فولادی پر استفاده در صنعت، تسمه‌های فولادی می‌باشند. این تسمه‌ها در چهار نوع اصلی تسمه فولادی ترانس، تسمه فولادی فابریک، تسمه فولادی ماشینکاری و تسمه فولادی نوردی تولید می‌گردند.

در اینجا قصد داریم تا درباره تسمه ماشینکاری صحبت نماییم. این نوع تسمه‌ها از جمله محصولات پر استفاده در بین موارد فوق بوده و از مهم‌ترین آنهاست. این محصول به دلیل داشتن کیفیت بالاتر نسبت به تسمه نوردی دارای قیمت بالاتری نیز می‌باشد.

به صورت خلاصه، تسمه ماشینکاری یک مقطع فولادی مستطیلی شکل باریک است که از ورق فولادی مادر بریده می‌شود.

تسمه آلیاژی چیست؟

فرآیند تولید تسمه ماشینکاری

به طور معمول تسمه ماشینکاری در سه مرحله تولید می‌گردد:

اولین مرحله: بریده شدن ورق

در این مرحله که مرحله اولیه فرآیند تولید می‌باشد، رول یا کویل‌های فولادی بر روی خط تولید سوار شده و بعد از باز شدن در طول مورد نیاز قطعه‌بندی می‌گردند.

به دلیل نوع موارد مصرف تسمه ماشینکاری، دقت و تلرانس بالا در هنگام برش مورد نیاز است. به همین دلیل برای برش ورق در این مرحله از “گیوتین” استفاده می‌شود. این موضوع باعث می‌شود تا درنهایت کیفیت محصول نهایی بالا برود.

دومین مرحله: اطوکشی ورق

بعد از بریده شدن ورق به طول مورد نظر به کمک گیوتین، احتمال تاب برداشتن و یا کمانی شکل شدن ورق وجود خواهد داشت که به آن شمشیری شدن نیز گفته می‌شود. برای از بین بردن این حالت کمانی، با کمک غلتک، فرآیند نورد سرد بر روی ورق اعمال می‌گردد که به آن اطوکشی می‌گویند.

سومین مرحله: ماشینکاری نهایی تسمه

برای از بین بردن تاب یا حالت تابیدگی در حول محور طول تسمه که به آن شکلات پیچ نیز گفته می‌شود، از ماشینکاری نهایی کمک گرفته می‌شود. با عبور تسمه از زیر غلتک و اعمال نورد سرد مجدد، این تابیدگی برطرف شده و تسمه ماشینکاری بصورت محصول نهایی بسته‌بندی می‌گردد.

** انواع مختلف تسمه‌های فولادی به روش‌های مختلفی نیز قابلیت تولید دارند. اما ماهیت اصلی همه آنها بریده شدن ورق‌های فولادی با عرض مشخص است.

چهار پهلو چه کاربردی دارد؟

ویژگی و کاربردهای تسمه ماشینکاری

از انواع تسمه ماشینکاری با ابعاد و ضخامت متفاوت در بخش‌های مختلف صنعت، ساختمان‌سازی، سازه‌های فلزی، کشتی‌سازی، گاردریل، بسته‌بندی محموله‌های سنگین، ساخت گریتینگ و کابل برق و تلفن استفاده می‌شود.

سطح صاف و تمیز و با کیفیت بالای این نوع تسمه‌ها جزیی از ویژگی‌های مهم این محصول می‌باشد. به طور معمول تسمه ماشینکاری در شاخه‌های ۶ متری، با عرض ۲۰ تا ۱۲۰ میلی‌متر و ضخامت ۳ تا ۱۰ میلی‌متر تولید و در بازار به فروش می‌رسد.

با توجه به اینکه تسمه‌های فولادی از ورق فولادی ساخته می‌شوند، کم و بیش دارای خواص ورق‌های فولادی مانند مقاومت نسبی در برابر خوردگی و زنگ زدگی، قابلیت خم‌کاری، قابلیت جوش پذیری و غیره می‌باشند.

تسمه ماشینکاری فولادی را می‌توان از جنس آلیاژهای استنلس استیل (Stainless Steel)، ورق گالوانیزه، فولاد ST37، فولاد CK45 و … تولید نمود.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *