بست ریل

بست ریل


کاربردهای ریل سی چنل

استفاده از انواع بست اسپیت همراه با ریل سی چنل

بست اسپیت از جمله قطعات بسیار پرکاربردی می باشد که در ارتفاعات سازه برای نگه داشتن لوله برق مورد استفاده قرار می گیرد. این بست ها به جهت ساختار دو تکه خود به خوبی بر روی لوله می نشینند و وزن لوله ها را در یک مسیر مشخص مهار می کنند. برای استفاده از بست اسپیت همراه با ریل سی چنل لازم است که ابتدا ریل بست چنگالی به سقف متصل شود. سپس با استفاده از مفتول های گالوانیزه که به صورت رزوه ای هستند می توان بست های اسپیت را به چنل ها متصل کرد.

کاربرد تسمه

استفاده به عنوان ساپورت های آویز سینی کابل

ریل بست های چنگالی یا همان سی چنل ها معمولاً برای ایجاد سیستم های ساپورت آویز سینی کابل نیز استفاده می شوند. شما می توانید با استفاده از این سی چنل ها به طور طبقاتی از سینی های کابل حمایت کنید. روند کار به این صورت است که ابتدا سی چنل ها به راد های گالوانیزه متصل می شوند. با ایجاد یک ساختار U شکل که در دو طرف دارای راد گالوانیزه و قسمت مرکز سی چنل قرار دارد می توانید یک ساپورت آویز را ایجاد کنید.

البته این امکان وجود دارد که چندین سی چنل را نیز به صورت طبقاتی همراه با راد گالوانیزه استفاده کنیم که در آن صورت یک شبکه حمایتی به نسبت پیچیده ای را ایجاد کرده اید. می توانید در مقاله اتصالات سینی کابل به طور واضح در تصویر دوم استفاده کاربردی از سی چنل ها را در ساپورت های آویز ببینید.

پد ریل چیست؟

نوع متریال ساخت و مشخصات فنی ریل بست چنگالی

با توجه به نقش کلیدی ریل بست چنگالی در حمایت از لوله ها و کابل های برق حتماً باید از آلیاژ های بسیار سخت و با چگالی بالا ساخته شوند. به عنوان مثال نمی توان ریل بست چنگالی را از متریال آلومینیومی یا برنجی ساخت چرا که این گونه فلزات جزو متریال های نرم تر نسبت به فولاد می باشند.

در نتیجه ریل بست چنگالی برای آنکه بتواند به پایداری و افزایش ایمنی شبکه کابل کشی کمک کند حتماً باید از استیل گالوانیزه طراحی و ساخته شوند. نوع فرایند پوشش دهی ریل بست ها گالوانیزه گرم می باشد. این نوع متد مقاوم سازی در حال حاضر جزو بهترین اقداماتی است که می‌توان برای یک فلز انجام داد تا عملا در برابر زنگ زدگی، خوردگی، اکسیداسیون و تغییر رنگ مقاوم باشد.

قسمت سطح مقطع یا کف ریل های سی چنل چندین پانچ یا سوراخ قرار دارد. این پانچ ها با این هدف ایجاد شدند که شما بتوانید عملیات اتصال یا نصب ریل به سطوح دیوار یا سقف را انجام دهید. البته این پانچ ها کاربردهای دیگری مانند عبور دادن رادهای گالوانیزه برای ایجاد ساپورت های آویز دارند.

ابعاد ساختاری آنها معمولاً در اندازه های ۴۱*۴۱ میلی متر می باشد که معرف عرض و ارتفاع آن است. طول شاخه ریل بست چنگالی می‌تواند در اندازه های یک متری و حداکثر سه متری نیز باشد. این متراژ به گونه ای در نظر گرفته می شود که شما هیچ مشکلی برای حمل و نقل نداشته باشید. البته امکان کات کردن یا بریدن این ریل ها وجود دارد و شما می توانید متناسب با پروژه خود اندازه های مختلفی از این قطعات را استفاده کنید.

ریل بست چنگالی چگونه از لوله ها و کابل های برق حمایت میکند؟

همانطور که در ابتدای مقاله ذکر شد ریل بست چنگالی برای آنکه بتواند یک شبکه پشتیبانی قوی را ایجاد کند نیاز به مجموعه ای از قطعات مکمل دارد. مهمترین این قطعات بست چنگالی می باشد. این بست ها به گونه ای طراحی شده اند که عملاً کابل ها و لوله های برق را به ریل سی چنل اتصال می دهند. با توجه به طرح و شکل این بست ها براحتی داخل ریل سی چنل قرار می گیرند و به واسطه انحنای خاصی که در قسمت پایه این بست وجود دارد به طور کامل بر روی ریل قفل می شوند.

ریل سی چنل نیز دارای یک سطح مقطع C شکل می باشد. انحنایی که در لبه این ریل ها وجود دارد شرایطی را فراهم می کند تا بست چنگالی با بالاترین سطح پایداری و امنیت بر روی این قطعات سوار شوند. نکته مهمی که در مورد ریل بست چنگالی وجود دارد این است که به دلیل طول شاخه بلند آن ها شما می توانید چندین بست چنگالی را در محور ریل ها قرار دهید. طبیعتاً با افزایش طول ریل امکان پشتیبانی از چندین لوله و کابل در یک خط مسیر واحد وجود دارد.

البته سی چنل ها برای حمایت از لوله برق های مختلف حتماً باید اتصال محکمی را با سطوح سقف و دیوار داشته باشند. چرا که وزن لوله برق ها اگرچه اندک است اما افزایش تعداد آن ها می تواند یک نیروی قابل‌ توجهی را به محل اتصال سی چنل وارد کند. پس اولویت اصلی نصب و اتصال محکم سی چنل به سازه می باشد.

نظری نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *